Suomen Lähetyslentäjät - MAF-Finland MAFin logo

OH-MAF lähetyslentämisen veteraani

Vuonna 1966 valmistui Cessna-lentokonetehtaalta Wichitassa Kansasissa Cessna 206 ylätaso. Lentokone oli yksi 1578 vastaavanlaisesta konetyypistä: kuusipaikkainen, yksimoottorinen työjuhta, joka on suunniteltu toimimaan erityisesti lyhyiltä ja vaatimattomilta kentiltä. Tunnuksella N4939F - radiokutsu 39 Foxtrot - rekisteröity Cessna tulikin tekemään päivätyönsä poikkeuksellisen vaativissa olosuhteissa. Kone liitettiin kansainvälisen lähetyslentojärjestön Mission Aviation Fellowshipin (MAF) laivastoon.

20 vuotta Afrikan kymmenessä eri maassa

Heti valmistuttuaan 39 Foxtrot sai muutamia tulevan tehtävänsä edellyttämiä varusteita: sen runkoon kiinnitettiin ylimääräinen tavarasäiliö ja radiovarustukseen liitettiin pitkän matkan yhteydet mahdollistava HF-radio. Näin varustettuna 39 Foxtrot astui palvelukseen MAF:in Nairobin tukikohtaan Keniassa 11. päivänä tammikuuta 1967.

Heti seuraavana päivänä kone suoritti kuusi lentotehtävää ja sama tahti jatkui seuraavat 20 vuotta. Huoltoja tai huonoja säitä lukuunottamatta tuskin päivääkään jäi väliin ilman lentämistä. Olosuhteet matkantekemiselle olivat usein vaativia: alkeellisia lentopaikkoja, vaatimattomat radioyhteydet sekä nopeasti muuttuva ilmasto. 39 Foxtrot teki kuitenkin uskollisesti työtä ja operoi Keniassa, Somaliassa, Tsadissa, Sudanissa, Etiopiassa, Zairessa, Tansaniassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kamerunissa sekä Nigeriassa - yhteensä kymmenessä Afrikan maassa.

Pitkän palveluksen jälkeen Suomeen

Kahdenkymmenen Afrikassa vietetyn vuoden aikana Cessna lensi 7863 tuntia, taittoi matkaa 1,8 miljoonaa kilometriä, kulutti loppuun kuusi moottoria sekä seitsemäntoista rengassarjaa. Matkoillaan se käytti 393.197 litraa bensiiniä sekä 2237 litraa öljyä. Koneen kuljettaman rahdin kokonaismäärä oli varovaisesti arvioiden noin 4 miljoonaa kiloa.

Rahtikuljetukset koostuivat nälkäalueiden hätäavusta, kiireisistä lääketoimituksista, postin, henkilökohtaisten tavaroiden, lääkäreiden ja lähetystyöntekijöiden kuljetuksista kaukaisiin kohteisiinsa sekä ambulanssilennoista. Kerrotaampa koneella joskus kuljetetun sikojakin! Viimeinen suuri palvelutehtävä oli Tsadin nälänhädän uhrien auttaminen vuonna 1985.

Kahdenkymmenen raskaan Afrikassa vietetyn vuoden aikana 39 Foxtrot sai muutamia pienempiä kolhuja, muttei joutunut kertaakaan vakavaan onnettomuuteen. Koneen tarina ei kuitenkaan päättynyt tähän. Aktiivipalveluksesta vapautettuna se lensi 1986 Afrikasta takaisin Englantiin, josta MAF lahjoitti koneen Suomeen lähetyslentäjien koulutuskäyttöön. 39-Foxtrot sai Suomessa lahjoittajansa nimeä kantavan uuden tunnuksen OH-MAF ja sen käyttäjäksi tuli Gospel Flight ry.

OH-MAF:in tarina jatkuu

Suomeen saavuttuaan OH-MAF ei ole suinkaan jäänyt viettämään vain eläkevuosiaan. Kone kävi läpi huolto-ohjelman ja se katsastettiin ansiolentokäyttöön sekä mittarilentokelpoiseksi. OH-MAF on nähty vierailemassa erilaisissa lähetys- ja ilmailutapahtumissa, jossa se on lennättänyt yleisöä ja kerännyt varoja lähetyslentotyön hyväksi.

Vain yksi pieni lentokone...

Kansainvälisesti tunnettu ilmailulehti AIR INTERNATIONAL kirjoitti maaliskuun numerossa 1989 lähetyslentäjien työstä ja omisti artikkelissaan yhden luvun myös OH-MAF:in historialle:

"39 Foxtrot (OH-MAF) on vain yksi pieni lentokone. Mutta kun sen historian kertoo MAF:in käytössä olevalla 146 koneella, silloin on helpompi muodostaa kuva ympäri maailmaa tehtävän työn laajuudesta. MAF:in yhteisö on osaltaan auttamassa taistelussa, jota käydään köyhyyttä, tauteja, nälänhätää, kärsimystä ja kurjistumista vastaan - kaikki asioita, jotka ovat yhä edelleen täyttä totta kolmannessa maailmassa."

Lisätietoja:
Gospel Flight ry
Helsinki-Malmin lentoasema,
00700 HELSINKI
Puh. 09-374 1557
Fax 09-373 443

Webdesign by Vexi Savijoki 2002 Kuva pilvistä